کد مطلب:224074 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

خط سیر حضرت رضا
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بنا بر مصحلت جامع مسلمین دعوت مأمون را پذیرفت و از مدینه به بصره آمد و از آنجا به فارس كه آن وقت شهر ارجان آباد مركز آن بود و از آنجا به اصفهان و از دشت آهوان و كوه میامی به طرف نیشابور نزول اجلال فرمود و در محله بلاش آباد شهر نیشابور در خانه پسنده نامی نزول كرد و از آنجا به قریه حرا كه اكنون موسوم به قدمگاه است رفت و آن چشمه آب پدید آورد كه بیش از 12 قرن است آب فراوان به ساكنین آنجا می دهد و اسباب آبادی و عمران آنجا شده و از ده سرخ به طرف سناباد رفتند و به كوهی رسیدند كه برای خستگی قدری آنجا استراحت فرموده و دعا كرد فقال اللهم انفع به و بارك فیها یجعل فیه و فیما ینحت منه آنجا غذای مختصری صرف كرده در سناباد خانه حمید بن قحطبه حاكم خراسان نزول اجلال فرمود و به دست مبارك به دیوار قبه هارون خطی كشید:

قال هذه تربتی و فیها ادفن و سیجعل الله هذا المكان مختلف شیعتی و اهل محبتی و الله ما یزورون منهم زایرا و لا یسلم علی منهم مسلم الا و حب له غفران الله و رحمته به شفاعتنا اهل البیت ثم استقبل القبله فصلی ركعات و ذعابد عوات فلما فرع سجد سجدة طالة مكثه ما خصیت له فیها خمسماة تسبیحة ثم انصرف [1] .



[ صفحه 482]



از سناباد به سرخس رفت و از آنجا به مرو مقر حكومت مأمون وارد شد برخی از مورخین می نویسند حضرت رضا از اصفهان به قم آمدند و هر كس مایل بود از آن حضرت در منزل خود پذیرائی كند امام فرمود شتر مأمور منست هر كجا فرود آمد منزل می كنم و این مركب درب خانه ای خوابید و آنجا امروز مدرسه ی كهنه ایست و پس از قم بفرمود نزدیكی عباس آباد و مزینان و از آنجا به مرو و از آنجا به سناباد برگشتند این خط سیر كه از قدما نقل شه با خط سیری كه اعتضاد السلطنه می نویسد منافات دارد. [2] .

به گفته فرید و جدی مأمون مقدم امام رضا علیه السلام را در مرو محترم شمرد و كلیه مردم شهر به استقبال آمدند و خلیفه انتخاب آن حضرت را به 33 هزار نفر از سادات علوی و بنی عباس كه در خراسان تمركز داده بود اعلان كرد و در هفتم ماه رمضان سال 201 هجری فرمان ولایتعهدی نوشت و منصب حضرت را اعلام و خطبه بنام او خواند و سكه به نام او زدند. [3] .

شیخ صدوق از علی بن عبدالله وراق به اسناد خود از عبدالسلام بن صالح هروی نقل می كند كه گفت:

و الله ما دخل الرضا علیه السلام فی هذا الامر طائعا و لقد حمل الی الكوفة مكرها ثم اشخص منها علی طریق البصره و فارس الی مرو [4] .

حاكم بیهقی نقل می كند كه چون علی بن موسی به مرو آمد ولایتعهد برگذار شد و دعبل قصیده معروف خود را «مدارس آیات قد خلت من تلاوة» انشاد كرد آن حضرت بیست هزار درهم به او صله داد و او دراهم را به صد هزار درهم فروخت.


[1] عيون اخبار الرضا ص 276.

[2] انوار البهيه محدث قمي.

[3] دايرة المعارف فريد و جدي ص ج.

[4] عيون اخبار الرضا ص 279.